Vanmorgen na een mindere nacht (erg gehorig huisje en veel dierengeluiden buiten) maar wel een lekker ontbijt met “home made” brood en vers fruit op weg naar de Pololu Valley Lookout. Het is een mooie rit vanaf Kona, we rijden parallel aan de kust en hebben dan ook vaak uitzicht op zee:
Onze huurauto voor het verblijf op Big Island, een Nissan Verso.

Aangekomen bij de Lookout parkeren we de auto en gaan we beginnen aan de wandeling naar beneden, het uitzicht onderweg is prachtig:

Beneden, na 1km bergaf wandelen, ligt een “Black Sand Beach”, een strand met zwart zand dus, erg apart:

Nadat we even op het strand hebben vertoefd beginnen we aan de wandeling terug naar boven. Blijft ons verbazen hoeveel mensen deze wandelingen op teenslippers doen :). Wij prefereren toch echt de wandelschoenen!

De tweede stop van vandaag is Waipio Valley Lookout, dit uitzicht is eigenlijk nog mooier:
Vanaf deze lookout mag je alleen te voet of met een 4WD naar beneden waar ook een Black Sand Beach ligt. Aangezien we geen 4WD hebben en de wandeling van 5 miles (8km) niet in de planning past slaan we dit over en gaan we verder naar de laatste stop van vandaag: Kiholo Bay. Onderweg blijft het genieten van de uitzichten:

Kiholo Bay is niet per auto te bereiken dus parkeren we de auto langs de weg bij het trailhead en beginnen aan de wandeling door redelijk dor gebied:
De donkere wolken achtervolgen ons eigenlijk al de hele dag, maar ze blijven fijn boven de Mauna Kea vulkaan hangen waardoor we er verder geen last van hebben. Aan het eind van de wandeling wederom een zwart strand, alleen geen zand maar stenen:
We zijn nog een stuk langs het strand gelopen op zoek naar schildpadden die hier zouden vertoeven, maar die hebben we niet gevonden. Aangezien het niet zo fijn lopen was op de losse stenen en we langzaam honger begonnen te krijgen zijn we dan ook maar weer terug gelopen naar de auto. Deze laatste stop was duidelijk de minste van vandaag maar we hebben weer genoten!

Morgen gaan we Kona (en dus gelukkig ook deze B&B) verlaten en gaan we via South Point Green Sand Beach naar de andere kant van dit eiland, het plaatsje Hilo.

5 gedachten over “Dag 4: Polulu Valley, Waipio Valley en Kiholo Bay (Big Island)”
  1. Wat apart die zwarte stranden, heel raar.
    Maar wat hebben jullie weer mooie natuur gezien en prachtige foto s gemaakt.
    voor volgende dag benieuwd en veel plezier en genieten.

2. nog nooit meegemaakt zwarte stranden, wel apart. En weer hele mooie natuur, zo te zien op de mooie beelden, nog veel plezier en geniet maar.

3. Mooi die uitzichten, geweldig. Zwarte stranden, heel raar. Hebben wij ook al eens op vakantie gehad. Moet je niet met blote voeten op lopen, krijg je van die zwarte voeten?. Is dit niet afkomstig van de vulkaan?