Vandaag dus de Bear Viewing Flight en deze ging wel door! We kwamen om 8u aan bij de “Airline” en konden inchecken. Het regende wel waar we naartoe vlogen, maar het kon gelukkig wel gewoon doorgaan. Ze adviseerden ons wel om ons regenpak maar alvast aan te trekken. We genieten nog even ervan dat het hier wel nog droog is en kijken uit over de “landingsbaan”:

We gaan vandaag met een watervliegtuigje, daar hadden we nog niet eerder mee gevlogen, ook weer een belevenis. Even voor half negen komt het vliegtuigje aan om ons op te pikken:

We gaan samen met een gids en twee Spanjaarden (die bijna geen woord Engels spreken, erg handig, vooral voor de gids) richting Wolverton Creek. Dat ligt aan de andere kant van de Cook Inlet, ongeveer een half uurtje vliegen.  Daar aangekomen stappen we over op een bootje en varen we naar een waterval waar we al meteen twee bruine beren zien:

Dat begint dus goed! Door de regen staat het water in de rivier hoog en komen de zalmen richting de waterval om de reis naar boven te maken, terug naar hun “geboortegrond” om hier eitjes te leggen. En waar zalmen zijn, daar zijn beren! We zien eigenlijk uren lang (wel met een paar tussenpozen) steeds beren in en rond de waterval. Af en toe zien we ze ook een zalm vangen:

Ze zijn heel relaxt en onze gids legt uit dat de beren geboren worden met mensen, voornamelijk vissers, in de buurt en dat ze dit dus gewend zijn. Ondertussen wordt de BBQ op de boot aangemaakt en gaat onze gids een tussendoortje voor ons maken. Dat bestaat uit een cookie, een marshmellow, hershey’s chocolade en nog een cookie op de BBQ, erg lekker:

En daarna, nog meer beren, nu ook een zwarte beer:

En een zwemmende bruine beer:

De gids gooit zijn hengel uit en vangt een zalm. Dat is onze lunch, deze wordt meteen gefileerd, gemarineerd en op de BBQ gelegd. Verser dan dit krijgen we ‘m nooit meer:

Het was echt een heerlijk stukje zalm, genieten!
Daarna; nog meer beren, nu ook een zwarte beer met twee kleintjes (cubs):

Om half drie moeten we dan toch echt weer het vliegtuigje in, want onze excursie zit er bijna op. Bijna op, want we varen eerst nog langs een waterval:

En vliegen op de terugweg nog even over een gletsjer! En van boven hebben we een gletsjer nog niet gezien (erg indrukwekkend ondanks de regen en de bewolking):

Het heeft de hele dag geregend, maar onze regenpakken hebben de test goed doorstaan. En behalve dat het wat vervelend was dat het fototoestel nat werd hebben we er verder weinig last van gehad. Als we tegen 16u weer terug zijn stappen we in de auto en zetten we koers naar Anchorage. Dat is nog een behoorlijke rit maar deze vliegt voorbij omdat we niet komen uitgepraat over de indrukken van vandaag. We zijn pas om 18:30u in Anchorage en gaan meteen een hapje eten bij het Hard Rock Cafe. Judith scoort uiteraard ook nog een t-shirt.

Dit was dag 21 alweer, dat betekent dat we bijna aan het einde zijn van deze geweldige reis. Morgen de laatste hele dag. We weten nog niet wat we allemaal gaan doen in Anchorage, maar er moet in ieder geval nog even geshopt worden ;).

Vandaag gereden: 151 miles (243km)
Totaal gereden: 2170 miles (3492km)

8 gedachten over “Dag 21: Soldotna-Anchorage”
  1. Waauuw wat een prachtige foto s.
    Wat fijn dat het door kon gaan dit hadden jullie zeker niet mogen missen.
    Zoveel beren, super.
    Wens jullie nog een heerlijke laatste dag daar en fijn dat ik mocht
    meegenieten van jullie prachtige reis avontuur.

1. Deze excursie was de kers op de taart van deze vakantie, een hele mooie afsluiter en zeker onvergetelijk hoe de natuur zijn gang gaat, prachtig.
      Bedankt weer voor het meelezen en alle leuke reacties. Gr uit Alaska

2. Waaaauuuw wat een indrukwekkende excursie beren van heel dicht bij , en lekker verse zalm op de bbq en genieten van de mooie natuur , gelukkig dar jullie nog mee konden vliegen en dit nog meegemaakt hebben , nog een hele fijne laatste dag gr pap en mam!!

1. We zijn ook erg blij dat we deze excursie nog op de valreep hebben kunnen doen, onvergetelijk! Vandaag lekker rustig aan gedaan en nu het koffer klaarmaken voor de terugvlucht. ?

3. Gisteren zei ik al tegen mam, wanneer komt de verse zalm op het bord voorbij. Jawel hoor en vandaag is hij er dan. Wel weer een mooi avontuur met een vliegtuig op het water en zoveel beten zien. Geniet van jullie laatste dagje daar. ?

1. Verser dan deze zalm zullen we het niet meer krijgen, echt genieten. Het was erg nat en koud gisteren tijdens de excursie, maar dat was het dubbel en dik waard. Tot snel ?

4. Oh wat ontzettend gaaf zeg zoveel beren te zien. En heerlijk verse zalm. Wat was het weer een belevenis om met jullie mee te kijken, geniet nog maar even van het shoppen.

1. We zijn erg blij dat deze excursie wel door ging, ondanks de regen en dat we op de valreep nog van de beren en heerlijk verse zalm hebben kunnen genieten.
      Bedankt weer voor het meelezen en alle leuke reacties!