Wederom een bewolkte morgen vandaag toen we onderweg gingen naar Fjaðrárgljúfur. En we waren alweer erg blij met onze 4WD, de weg ernaartoe was namelijk niet geschikt voor “gewone” auto’s. Nadat we de auto geparkeerd hadden (motor lampje liet zich overigens af en toe weer zien vandaag, maar we merken verder niks aan de auto) liepen we door een elf-achtig landschap naar beneden waar we uitkwamen bij een net zo’n sprookjesachtige kloof, prachtig:

We konden niet te lang blijven genieten van deze prachtige kloof want om 11u hadden we een excursie geboekt bij mountainguides.is in het Nationale Park Skaftafell: een wandeling van 1,5u over een gletsjer! We moesten ons 20 minuten vooraf melden en kregen ijzers aangemeten, moesten een soort klim harnas aantrekken en kregen een pikhouweel mee. We vertrokken met een busje naar de mond van de gletsjer, een rit van 10 minuten. Op het ijs moesten we de ijzers onder de bergschoenen bevestigen en kregen we uitgebreide uitleg hoe we over zo’n gletsjer moeten lopen. Vervolgens hebben we een “wandeling” van 1,5u gemaakt met regelmatig informatieve tussenstops en het zonnetje begon ook door te breken! Het was een geweldige excursie met een hele goede gids (Pad). Echt super om over zo’n gletsjer te lopen, dat kunnen we iedereen aanraden, machtig mooi!

Terug bij het Visitor Center begonnen we na het eten van een broodje aan de wandeling (4km loop) naar Svartifoss: de zwarte waterval.

Het was ondertussen al 15u geweest dus tijd om weer in de auto te stappen, op weg naar Fjallsárlón, een gletsjermeer waar de ijsblokken van de gletsjer in terecht komen. Het meer is niet te zien vanaf de weg en het is dan ook nog een korte wandeling vanaf de parkeerplaats. Ook weer heel apart:

En aangezien de zon er nog steeds is besluiten we ook vandaag al even bij Jökulsárlón te stoppen. Dit gletsjermeer staat (ook) voor morgen op de planning maar gezien de weersvoorspellingen (bewolking en regen) kunnen we vandaag waarschijnlijk mooiere foto’s maken. We zien zelfs nog twee zeehonden tussen de ijsblokken:

Onderweg naar ons guesthouse voor vannacht stoppen we bij een restaurant en eten voor de eerste keer een lokaal gerecht, Judith kiest voor vis en ik voor lam. En het heeft weer prima gesmaakt! Daarna rijden we door naar ons guesthouse en worden aangenaam verrast: een redelijk nieuw gebouwtje bij een schapenboerderij “in the middle of nowhere” met ruime kamers met een prachtig uitzicht.

Morgen om 10u gaan we een boottocht maken op het Jökulsárlón gletsjermeer, naar het vissersdorpje Höfn en waar we verder nog “tegenaan” rijden op weg naar de volgende overnachtingsplaats!

Vandaag gereden: 155km
Totaal gereden: 747km

3 gedachten over “Dag 4: Fjaðrárgljúfur, NP Skaftafell, Fjallsárlón en Jökulsárlón”
  1. Wat een prachtige foto s weer. Wat is de natuur daar mooi. Jammer dat het weer niet zo super is.
    Geniet weer van alle moois. (Ik ook beetje mee) Groetjes

1. Het is hier inderdaad erg mooi, we hebben alweer veel mooie dingen kunnen zien en doen hier in Ijsland. We genieten er ook volop van!!