Dag 12 alweer, de vakantie vliegt weer om!
Het appartement hier in Harvie Heights is dan wel ruim en mooi, maar het ligt wel langs de Highway, dus we hebben helaas niet zo goed geslapen vanwege het voorbij razende verkeer. Het regende vanmorgen ook nog, dus het was niet zo’n goede start van de dag. Maar stil zitten kunnen we niet echt, dus besloten we toch de trail te gaan lopen die Judith gisteren had uitgezocht: de Stanley Glacier Trail in Kootenay National Park, we moeten een half uurtje rijden naar het Trailhead dat overigens weer in British Columbia ligt. We stoppen dan ook eerst bij “The Continental Divide”, op de grens tussen British Columbia en Alberta en dus ook tussen Kootenay National Park en Banff National Park:

De trail naar Stanley Glacier zou 4,2km lang zijn met 375 hoogtemeters. Dus met het regenpak aan starten we aan de wandeling. We zijn erg vroeg en zijn de 1e auto op de parkeerplaats, en dus ook de eerste mensen op de trail. Dus onderweg roepen we af en toe eens wat om de beren te laten weten dat we eraan komen, op zo’n confrontatie zitten we natuurlijk niet te wachten en dat zijn de instructies die we hebben gekregen, roepen zou de effectiefste methode zijn om ervoor te zorgen dat ze een andere kant uitgaan. De wandeling vordert goed maar we zien niet echt veel door de laaghangende bewolking:

Als we bij het bordje “End of (Maintained) Trail” zijn aangekomen na 4,5km zien we nog steeds geen gletsjer. Ik kijk even op maps.me en zie dat de trail nog ongeveer een kilometer doorloopt (weliswaar niet onderhouden) tot aan een viewpoint. We vermoeden dat we daar de gletsjer wel zullen zien dus we lopen verder. Nou ja, lopen is het niet echt meer, het wordt steeds steiler en al snel zijn we aan het klauteren. En dan is een kilometer wel erg ver kunnen we jullie vertellen! Maar zo houden we onze conditie hier goed op peil :). Hier volgen wat foto’s van de tocht:

We made it!
Uiteindelijk zien we toch het onderste stuk van de gletsjer, hebben we het toch niet voor niks gedaan!

We tanken even bij met een banaantje en beginnen aan de terugweg, die is op momenten nog uitdagender, je kunt beter steil omhoog lopen dan steil omlaag!
Maar als we weer veilig en wel bij de auto zijn aangekomen vonden we het toch de moeite waard. Het regenpak gaat uit (gelukkig is het meegevallen met de regen, het heeft alleen af en toe wat gedruppeld) want we zijn wel klaar met wandelen voor vandaag, we hebben dik 3 uur gedaan over deze tocht (en het was uiteindelijk 11,6km met 625 hoogtemeters).
We rijden naar Banff Downtown en maken daar een rondje door het stadje en de foto bij de Banff letters mag natuurlijk niet ontbreken:

We gaan eten bij een Indiaas restaurant in Banff, ook een keuken die we zeer kunnen waarderen en ook hier bevalt het weer prima. Judith kiest voor de Mango Chicken Curry en ik voor de Tiki Masala:

Morgen gaan we via de Icefields Parkway naar Jasper. Een rit van bijna 4 uur zonder stops, maar uiteraard hebben we wel weer wat stops gepland langs deze prachtige weg!

Vandaag gewandeld: 11,6km (625 hoogtemeters)
Totaal gewandeld: 107,0km (5022 hoogtemeters)
Vandaag gereden: 146km
Totaal gereden: 2797km

2 gedachten over “Dag 12: Banff & Kootenay National Park”
  1. Weer een mooie tocht de bewolking mag de pret niet drukken. En de gletsjer gehaald! Powergirls?.
    Het eten ziet er weer overheerlijk uit!
    Fijne dagen nog

2. Prachtige tocht weer.
    Wat een sportievelingen zijn jullie